1.9K
PragmaGO i Fandla połączyły siły
O korzyściach wynikających z fuzji, najbliższych wyzwaniach i rozwoju portfela produktowego opowiada nam Łukasz Ramczewski, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży PragmaGO.
Jakie korzyści przyniesie fuzja w krótkiej i dłuższej dłuższej perspektywie czasowej?
Fandla posiadała klientów, którzy reprezentowali segment spójny z segmentem docelowym PragmaGO. Byli to mikro i mali przedsiębiorcy, którzy chętnie korzystali z faktoringu online. Klienci Fandla mieli jednak ograniczony wybór produktów, w zasadzie tylko do szybkiego faktoringu, w dodatku z dość niskimi limitami finansowania.
Dla klientów Fandla przejście do PragmaGO oznacza zwiększenie możliwości pozyskania finansowania, a tym samym szybszy rozwój biznesu.
PragmaGO zaoferowała klientom Fandla nie tylko większe limity w zakresie produktów faktoringowych, ale również dostęp do lekkich produktów pożyczkowych. Z biznesowego punktu widzenia zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa Fandla oznacza dla PragmaGO osiągnięcie efektu synergii, na który wpłyną zwiększenie bazy klientów oraz przejęcie doświadczonego zespołu sprzedażowego w Warszawie.
Dzięki połączeniu zyskujecie większy portfel klientów, oferujecie większy wachlarz produktowy i liczycie na większe zyski. A jakie wyzwania i trudności widzicie na rynku krajowym i zagranicznym w obecnej dobie?
Obserwujemy, że mikro i mali przedsiębiorcy są obecnie w trudnej sytuacji, a ryzyko utraty płynności finansowej jest duże. Firmy obawiają się zachwiania stabilności biznesu i odczuwają niepewność jutra. Inflacja, zaburzone łańcuchy dostaw, słabnąca złotówka sprawiają, że przedsiębiorcom trudno oszacować rzeczywisty zysk z działalności. Część firm w dalszym ciągu kupuje większe ilości towarów na zapas, z obawy przed dalszym pogorszeniem się sytuacji rynkowej. Na to trzeba mieć gotówkę.
Sytuację pogarszają rosnące stopy procentowe i ograniczenia akcji kredytowej banków. Zdolność kredytowa w sektorze MŚP spada, firmom coraz trudniej pozyskać pieniądze w sektorze bankowym, który w tym zakresie rośnie ok. 7% rok do roku.
W tym samym czasie rynek faktoringu rośnie ok. 30% rocznie. Te dane pokazują, że przedsiębiorcy zwracają się ku niezależnym instytucjom finansowym, które oferują bardziej elastyczne i dostępne finansowanie. PragmaGO spełnia te potrzeby.
Jakie warunki musi spełnić firma, która chce współpracować z PragmaGO?
Produkty faktoringowe PragmaGO są dostępne niezależnie od branży, formy prawnej i czasu funkcjonowania firmy na rynku. Mogą więc z nich korzystać nawet start-upy – od pierwszej wystawionej faktury.
Faktoring to dla młodych firm narzędzie wykorzystywane do rozwoju i utrzymania się na rynku przez trudny początkowy okres działalności. Dla bardziej doświadczonych podmiotów, faktoring to finansowanie stabilizujące biznes. Produkty pożyczkowe oferujemy zazwyczaj firmom, które prowadzą działalność powyżej 12 miesięcy.
Naszymi klientami często są przedsiębiorcy, którzy korzystają równocześnie z usług bankowych i poszukują dodatkowych produktów, dzięki którym zdywersyfikują zewnętrzne źródła finansowania.
Przed nami duże zmiany na rynku w związku z wdrożeniem KSeF. Jak postrzegacie rzeczywistość po wdrożeniu faktur elektronicznych i czy nie obawiacie się odejścia klientów?
Nie spodziewamy się, aby wdrożenie KSeF wpłynęło negatywnie na naszych klientów. System faktur elektronicznych w wielu kwestiach odciąży przedsiębiorcę. Pozwoli na przykład zaoszczędzić czas, ponieważ dodawanie faktur do systemu faktora będzie się odbywało automatycznie.
Jako instytucja finansowa będziemy mieli wgląd we wszystkie faktury danego klienta (nie tylko te zgłoszone przez niego). Analiza kontrahentów przedsiębiorcy będzie szybsza i dokładniejsza. Pozwoli nam to na spersonalizowanie oferty i jej automatyczne przedstawienie klientowi.
Czy portfel produktowy ulegnie zmianie i czy czekają nas jakieś nowości w przyszłym roku?
Skupiamy się na ciągłej optymalizacji obecnego portfolio, które na ten moment jest kompleksowe. Staramy się na bieżąco śledzić potrzeby klientów i wprowadzać ulepszenia w odpowiedzi na nie. Są to zarówno optymalizacje techniczne (w zakresie korzystania z produktów online – formularzy czy panelu klienta), jak i procesowe i ofertowe.
Przykładem może być wprowadzenie w ostatnim czasie jednorazowego podpisu kwalifikowanego (Autenti) dla wszystkich umów faktoringowych, dzięki czemu zlikwidowaliśmy konieczność podpisywania umowy papierowej. Dodatkowo usprawniliśmy proces poprzez eliminację wymogu wekslowego dla faktoringu do 150 tys. zł.
Dynamicznie rozwijamy też produkty embedded finance dla biznesu. To segment oferowanych przez nas usług finansowych, które przedsiębiorca może wdrożyć do swojej codziennej działalności, zostając partnerem PragmaGO.
Są to na przykład płatności odroczone dla e-biznesu, pożyczki w modelu Merchant Cash Advance czy e-skonto. Dzięki nim przedsiębiorca, który nie jest instytucją finansową, może w swoim „środowisku” oferować kontrahentom rozwiązania, które ułatwiają zakupy i rozliczenia.
Szybkimi krokami nadchodzi koniec roku. Czy pokusi się Pan o podsumowanie bieżącego w kontekście zarówno fuzji z Fandla, jak i w wymiarze makroekonomicznym?
Warunki makroekonomiczne sprawiły, że był to dość trudny czas dla sektora MŚP w Polsce. Nasze wyniki finansowe za pierwsze półrocze pokazują jednak, że polscy przedsiębiorcy potrafią elastycznie podejść do problemu i sięgają po narzędzia (takie jak faktoring czy lekkie pożyczki), które stabilizują biznes. Wartość udzielonego przez nas finansowania po drugim kwartale wyniosła 731 mln zł (62% r/r), a ilość klientów przekroczyła 8 000.
Dziękujemy za rozmowę.