Co ósmy faktorant i co czwarty dłużnik faktoringowy występuje u kilku faktorów jednocześnie – tak wynika z badań BIK. W celu kontroli nadużyć finansowych powstała Platforma Antyfraudowa. W faktoringu ma ona za zadanie wymieniać ostrzeżenia o fraudach.
Z założenia faktoring ma skutecznie, ale też i szybko dostarczyć środki finansowe z tytułu należności ze sprzedaży towarów lub usług dla przedsiębiorstw. Obecnie coraz częściej usługi finansowania w postaci faktoringu oferowane są przez kanały elektroniczne. To duże ułatwienie dla klientów, którzy, podobnie jak w przypadku produktów bankowych, mogą szybko i bez zbędnych formalności pozyskać środki. Rodzi to jednak większą możliwość do nadużyć dla wyłudzaczy.
Rozwiązanie proponowane przez Biuro Informacji Kredytowej pozwala firmom faktoringowym pozyskać w trybie online informację, czy udzielenie finansowania wiąże się z ryzykiem nadużycia. Udostępniona Platforma Antyfraudowa dla faktorów wspiera możliwości automatyzacji w wymianie danych pomiędzy podmiotami z sektora faktoringowego w celu przeciwdziałania nadużyciom finansowym.
Ta funkcjonalność na rynku faktoringowej działa już od ponad czterech lat, co pozwoliło BIK-owi wyciągnąć wnioski. W przygotowanej przez BIK analizie możemy przeczytać że poziom przenikania się danych faktorantów pomiędzy firmami faktoringowymi uczestniczącymi w przedsięwzięciu wynosił od 3% do 14% – tzn. taka część klientów jednego faktora była jednocześnie klientami innego faktora. Z kolei dane wspólnych dłużników faktoringowych stanowiły od 7% do 25% portfela poszczególnych faktorów.
Kolejnym wyzwaniem, na które odpowiedziała analiza BIK, jest stworzenie dodatkowej usługi – weryfikacja faktury. Badanie wykazało, że zdarzają się przypadki refinansowania tej samej faktury VAT u kilku różnych faktorów, co stanowi istotne ryzyko w udzieleniu finansowania wierzytelności. Jest to kolejny etap planowanego rozwoju, nad którym pracuje BIK, aby umożliwić faktorom również wymianę informacji na poziomie wierzytelności i uniknąć ryzyka finansowania tej samej faktury u wielu faktorów.
Rynek faktoringowy rośnie w dwucyfrowym tempie rok do roku, co świadczy o atrakcyjności faktoringu dla firm. Faktorzy potrzebują więc narzędzi analitycznych i wiarygodnych informacji o swoich klientach, aby dokonać prawidłowej oceny i zminimalizować ryzyko.