Co to jest faktoring?
Mówiąc najprościej, faktoring (używane naprzemiennie z factoring) to taka usługa, która pozwala przedsiębiorcy na sprzedaż faktur w zamian za gotówkę. Faktor (bank lub inna instytucja finansowa) wykupuje od faktoranta (przedsiębiorstwa) przeterminowane wierzytelności z tytułu sprzedaży towaru czy usług. Pozwala to przedsiębiorstwu uzyskać niezwłocznie gotówkę, niezależnie od terminu płatności faktury.
Jest to przydatne w sytuacjach, gdy przedsiębiorca oczekuje na uregulowanie kilku należności, wobec czego ma zamrożone środki, których jednocześnie potrzebuje użyć na spłatę zobowiązań bądź w innych celach.
Przebieg procesu faktoringowego
Faktorant (przedsiębiorstwo) przekazuje faktorowi (bank lub inna instytucja finansowa) fakturę sprzedażową. Faktor wypłaca faktorantowi określoną kwotę wynikającą z faktury. Jednocześnie kontrahent faktoranta, staje się dłużnikiem faktora, u którego musi uregulować należność. Po spłacie należności faktor przekazuje faktorantowi pozostałą wynikającą z umowy kwotę, pomniejszoną o należną prowizję. Uzależniona jest ona od samego typu umowy, a także innych czynników: kwota wierzytelności, okres spłaty, okres trwania relacji biznesowej.
Kto może skorzystać z faktoringu?
Faktoring to usługa dedykowana dla firm prowadzących sprzedaż z odroczoną płatnością, które z kontrahentami rozliczają się bezgotówkowo. Branża nie jest tutaj istotna, choć z uwagi na specyfikę działania, najczęściej z takiego rozwiązania korzystają firmy transportowe, budowlane, produkcyjne czy HoReCa.
Typowy faktorant:
- posiada duże należności i chce się zabezpieczyć;
- oferuje długie terminy płatności w celu przyciągnięcia nowych kontrahentów;
- ma stałą bazę kontrahentów;
- ma ograniczony kapitał i chce zabezpieczyć płynność;
- nie może otrzymać kredytu obrotowego.
Co do zasady, banki zazwyczaj kierują swoją ofertę do dużych firm, natomiast instytucje pozabankowe do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Każda firma zajmująca się faktoringiem ma swoje wymagania wobec przedsiębiorców (m.in. minimalna wysokość obrotów, terminowe spłacanie zobowiązań przez odbiorców)